Häromdagen kom jag hem från en tiodagarsresa till fabrikerna, som vi samarbetar med, i södra Kina. Att vara på plats underlättar mycket i arbetet, internet och mail i all ära. Dels jobbade vi fram skulpturer/ prototyper till vårkollektionen 2020, dels stämde vi av produktionen av julens artiklar. Nyheterna i Orientservisen blir bl.a. ett serveringsfat i en härlig tranbärsröd glasyr som stod färdiga att packas ner i lådor.
Det är alltid roligt att sitta och jobba med de duktiga skulptörerna. Ofta män men fler kvinnor varje år faktiskt. Trots att jag anser mig flink i fingrarna så är det inget mot hur finmotoriskt duktiga de är. Om jag inte är nöjd med skulpturen brukar jag justera lite rufft, sen säger jag ”piao liang” (vackert) och pekar på skulptören, som snyggar till området jag justerat. Skulpturerna görs av gips eller lera. I vissa fall även i en plast. När jag kommer har de gjort grundarbetet utifrån ritningen jag skickat några veckor tidigare, men när skissen blivit 3-dimentionell händer saker. Jag måste ofta justera så det blir harmoniska proportioner och så som jag i min fantasi hade tänkt att produkten skulle se ut.
Vi skulpterade fram en ny påskserie och en liten sommarkollektion inspirerad av grönsaker. För att få äkta naturtroget utseende handlade vi några riktiga grönsaker på marknaden och använde dem som förlagor. Nu är det sommar hemma. Det tar alltså nästan 1 år från idé’ till färdig produkt i butik.
Jag tittade också på olika glasyrer, som de testat för framtida produkter. Jag funderar på gröna toner och reaktiva glasyrer. Glasyrmästare är ett yrke i Kina. En av dem blev jag extra bra kompis med denna gången sedan vi skålat ”gam bei” i öl en hel kväll. Det betyder botten upp och som tur var hade vi pyttesmå glas. Och som svensk gammal vikingakvinna tål man ju en del.... haha...
I keramikproduktion är det också en stor kunskap hur man skall göra de olika delarna i gipsformarna, som man sedan gjuter i. Figuriner t.ex. behöver ofta flera formar till en produkt. (dessa sätts ihop när leran är våt) Det gäller att i modellen skapa så bra ”släpp” som möjligt för att kunna få ut produkten ur formen. Två gånger varje år besöker jag mina arbetskompisar i Kina. Nästa gång blir under senhösten och då kommer jag skapa Höst & Jul-kollektionen 2020. Men innan dess skall jag skissa på idéer förstås.